Kultur handlar om engagemanget bakom erbjudandet. Människor skapar framgången. Det kallas ofta de osynliga faktorerna som uppgår till 80% av framgången. Resten är de synliga som produkter, tjänster och ekonomi. Det som gör ett företag marknadsledande bland andra i samma bransch är de satsar mer på kulturen. Dessa osynliga faktorer är innovation, kreativt, trygghet. Människor vet var företaget är och vad det är på väg genom sin vision och därför känner större meningsfullhet att gå till jobbet. Har man svag företagskultur så jobbar vi för pengarna och man har svårt att behålla kompetens.
Jag har hjälp många organisationer i detta arbete på ett strukturerat sätt. Om det lyckas beror helt på stödet och engagemang från företagsledningen. Det tar minst två år att utveckla en stark företagskultur. Första året är att implementera värdgrunden, andra året är förbättra den så det blir ett naturligt beteende och tankesätt. Kultur är något som präglar och genomsyrar vårt samarbete internt för vinna marknaden externt. Den sker utan prestation och automatiskt. Det ger trygghet om vilka egna initiativ man kan ta utan behöva fråga chefen, det gör människor mer självgående och ansvarstagande. Detta är en VD viktigaste strategiska mål som ger ett resultat av tillväxt och vinst. Det ger den långsiktiga överlevnaden.