Afriso är ett familjeägt företag som grundades 1869 och nu drivs i fjärde generationen med systerbolag i 22 länder och är totalt över 1000 anställda. Afrio’s kontor i Sverige ligger i Arlöv utanför Malmö där man har ett 20 tal anställda.
Afriso är typiskt medelstort företag som utgör grunden för näringslivet. 4 av 5 nyanställningar sker i små och medelstora företag som Afriso (dvs under 50st anställda). Up2u främsta uppdrag har varit att implementera nyanställda. Det sker genom ett program under tre månader. Målet är minska risken för avhopp som störst under första året och få en snabbare ROI (Return of investment). Dvs att en nyanställd skall på kort tid kunna skapa mer värde i sin roll än vad denna kostar företaget.
Speciellt viktigt för resultatet är hur vi involverat VD och närmsta chefer genom våra unikt utvecklade behovs och problemanalys (BPA™️). Som skapar engagemang för att nå de verksamhetsmål skall nås genom anställningen. BPA garanterar att ny kunskap och implementeras och löser de problem som identifieras internt med VD.
Up2u coachar den ny-anställde att agera “problemägare”. Genom våra verktyg kan denna själv skapa snabb bild om företaget behov och bli självgående i sin nya roll. Detta spar också mycket tid för VD och chefer. Pedagogiken grundar sig på Up2u’s näringslivs-orienterad och coachande förhållningssätt. Ett av stöden är Up2u portalen som ger kontinuerlig feedback av resultaten till både deltagarna och VD.
Karl-Johan Almegård har också agerat rådgivare och coach för VD Jonas Ericson Nihlstorp